A vegetáriánus étrend 6 típusa

nutriti.hu
nutriti.hu

Táplálkozás és életmód magazin

TARTALOM

A vegetáriánus étrend népszerűsége nőtt, különösen az elmúlt években.

Az emberek gyakran ezt az étkezési módot – a növényi élelmiszerek előtérbe helyezését az állati eredetű termékekkel szemben – a növényi alapú mozgalom részének tekintik.

Sok oka van annak, hogy egyre többen választják a vegetáriánus étrendet, és számos variáció létezik arra, hogyan közelíthető meg ez az étkezési mód.

Ez a cikk a vegetáriánus étrend 6 változatát mutatja be, beleértve azt is, hogy mely ételeket lehet fogyasztani, illetve kerülni. Ezenkívül néhány gyakori okot is feltár, amiért az emberek a vegetáriánus étrendet választják.

Miért érdemes a vegetáriánus étrendet követni?

Három fő oka lehet annak, hogy valaki úgy dönt, hogy a vegetáriánus vagy növényi étrend valamilyen változatát követi. Ezek a személyes- és közegészségüggyel, a környezettel és az élelmiszerekért nevelt állatokkal kapcsolatosak.

Tanulmányok kimutatták, hogy az állati termékek, különösen azok, amelyeket koncentrált takarmányozási nagyüzemben (CAFO) állítanak elő, valószínűleg nemkívánatos anyagokat, például antibiotikumokat tartalmaznak.

A kutatások azt sugallják, hogy az antibiotikumok állati takarmányban való felhasználása antibiotikum-rezisztens baktériumok kialakulásához vezethet az emberekben.

A kutatások azt is kimutatták, hogy a jól megtervezett, táplálkozási szempontból megfelelő vegetáriánus diéta egyéni egészségügyi előnyökkel jár.

Támogathatják a fogyást, és csökkenthetik az elhízás és a krónikus betegségek, például a 2-es típusú cukorbetegség, a szív- és érrendszeri betegségek és a rák kockázatát.

Környezetvédelmi szempontból sokan úgy döntenek, hogy nem támogatják az iparosított állattenyésztést, mivel annak negatív hatása van a talajra, a vízre és a levegőre.

Például a CAFO-kból származó trágya szennyezheti a talajvizet. Ez eljuthat az óceánokhoz, és hozzájárulhat a holt zónák kialakulásához, olyan területekhez az óceánban, ahol az oxigénhiány miatt a legtöbb élet már eltűnt.

Továbbá a CAFO-k és az ott tartott állatok üvegházhatású gázokat, köztük metánt, dinitrogén-oxidot és szén-dioxidot termelnek. Ezek hozzájárulnak a globális klímaváltozáshoz.

Vannak, akik vegetáriánus étrendet választanak, hogy támogassák az állatok jólétét és igazodjanak személyes etikájukhoz. A CAFO-k nagyszámú állatpopulációt tartanak fenn, gyakran egészségtelen körülmények között szorosan összezsúfolva, és rövid élettartamuk után élelmezés céljából levágják őket.

Az embereknek etikai aggályaik is vannak a tejiparral kapcsolatban, pl. a tejelő tehenektől röviddel a születés után elválasztott borjaikat.

Vannak, akik úgy találják, hogy a vegetáriánus étrend költséghatékonyabb a háztartásuk számára, vagy egyszerűen csak előnyben részesítik a növényi ételek ízét, mint bizonyos állati eredetű termékekét.

A vegetáriánus étrend sokféle variációja lehetővé teszi, hogy olyan étkezési módot válassz, amely legjobban illeszkedik a meggyőződésedhez és céljaidhoz.

ÖSSZEFOGLALÓ

A legtöbb ember egészségügyi, környezeti vagy etikai okok miatt választ valamilyen vegetáriánus vagy növényi étrendet. A különböző étrendi variációk jobban illeszkedhetnek személyes céljaidhoz és etikádhoz.

1. Lakto-ovo vegetáriánus étrend

A lakto-ovo-vegetáriánus étrend a leghagyományosabb vegetáriánus étrend. Ebben a változatban nem eszel húst vagy halat, de tojást és tejtermékeket igen.

A „lacto” előtag tehéntejre vagy tejtermékekre utal, és a latin lac szóból származik, ami tejet jelent. Csak az emlősök, például a tehenek és az emberek képesek tejet termelni.

Az „ovo” előtag a tojásra utal, és a latin ovum szóból származik, ami tojást jelent.

A lakto-ovo-vegetáriánus étrend betartása azt jelenti, hogy tojást, tejet, sajtot, vajat, joghurtot, tejfölt, fagylaltot és egyéb tejtermékeket engedélyezett felvenni az étrendbe, kizárva minden állati eredetű húst, például marhahúst, halat, csirkét, és sertéshúst.

Vannak, akik vallási vagy kulturális okokból választják ezt a variációt. Például azok, akik a hinduizmust és a buddhizmust követik, lakto-ovo-vegetáriánus étrendet követhetnek.

ÖSSZEFOGLALÓ

A lakto-ovo-vegetáriánus étrend tojást és tejtermékeket tartalmaz, de általában nem tartalmaz húsokat, beleértve a halat, a csirkét, a sertéshúst és a marhahúst.

2. Lakto-vegetáriánus étrend

A lakto-vegetáriánus étrend növényi alapú étrend, amely tejtermékeket tartalmaz, amint azt a „lacto” előtag is sugallja.

Ez a variáció magában foglalja a tejtermékeket, például a tehéntejet és a vele készült ételeket. Ide tartozhatnak a sajt, vaj, tejföl, joghurt és a fagylalt.

Nem tartalmaz húsokat, például marhahúst, sertést, csirkét és halat. Nem tartalmazza a tojást sem.

A lakto-ovo-vegetáriánus étrendhez hasonlóan az embereknek vallási vagy kulturális okai is lehetnek a lakto-vegetáriánus étrend követésére. Ez a variáció gyakori a dzsainizmust, a hinduizmust és a buddhizmust követők körében.

ÖSSZEFOGLALÓ

A lakto-vegetáriánus étrend tejtermékeket, például tejet, sajtot, joghurtot és fagylaltot tartalmaz, de nem tartalmazza a tojást, a húst és a halat.

3. Ovo-vegetáriánus étrend

Az ovo-vegetáriánus étrend nem tartalmaz tejtermékeket, de tojást igen, amint azt az „ovo” előtag jelzi.

A hús és a hal kizárása mellett az ovo-vegetáriánus étrend kizár minden tejterméket és azok felhasználásával készült élelmiszert, például tehéntejet, sajtot, vajat, tejfölt, joghurtot és fagylaltot.

Azonban egy ovo-vegetáriánus étrenden részt vevő személy tojást és tojásételeket, például rántottát, kemény tojást és omlettet fogyaszthat. Használhatnak tojást a sütéshez is, például muffinokhoz, süteményekhez és kenyerekhez.

ÖSSZEFOGLALÓ

Az ovo-vegetáriánus étrend olyan variáció, amely minden formában tartalmazza a tojást, de nem tartalmazza a tejtermékeket, a húst vagy a halat.

4. Rugalmas étrend

A flexitárius étrend rugalmasabb, mint a szigorú vegán vagy vegetáriánus étrend, amint azt a „flexi” előtag is jelzi. Hangsúlyozza a növényi eredetű élelmiszerek előnyeit, miközben kis mennyiségű állati eredetű terméket engedélyez.

Elsősorban növényközpontú megközelítést alkalmaz az étkezéshez, de mérsékelten tartalmaz bizonyos húsokat és egyéb állati termékeket, például tojást és tejterméket.

A flexitárius étrend fő elvei közé tartozik, hogy többnyire teljes értékű növényi ételeket fogyaszt, a legtöbb fehérjét növényekből nyeri, nem pedig állati eredetű élelmiszerekből. Ha lehet, korlátozza a hozzáadott cukrot és a feldolgozott élelmiszereket, valamint alkalmanként húst és állati termékeket is tartalmaz.

A flexitárius életmód technikailag nem tekinthető vegetáriánusnak, mert néha kis mennyiségű húst tartalmaz. Az egyén dolga, hogy az étrendjét a saját preferenciáihoz igazítsa.

ÖSSZEFOGLALÓ

A flexitárius étrend célja, hogy hangsúlyozza a növényi élelmiszereket, ugyanakkor rugalmas is legyen, alkalmanként kis mennyiségben húst és állati termékeket is beépítve.

5. Peszkateriánus étrend

A peszkateriánus diéta növényi alapú étrend, amely halat tartalmaz. Az előtag az olasz „pesce” szóból származik, ami halat jelent.

Míg a peszkateriánus étrenden élők halalapú ételeket fogyasztanak, például tonhalat, laposhalat, lazacot vagy sushit, általában elkerülik az egyéb húsokat, például a marhahúst, a csirkét vagy a sertést.

Az, hogy a peszkateriánus étrend tejtermékeket és tojást tartalmaz-e, személyenként változó.

A peszkateriánus diéta előnye, hogy egészséges omega-3 zsírsavakat nyer a halakból és a tenger gyümölcseiből. Ezek egyébként hiányozhatnak bizonyos vegetáriánus étrendekben.

ÖSSZEFOGLALÓ

A peszkateriánus étrend halat tartalmaz, de nem tartalmaz más húsokat, például marhahúst, sertést vagy csirkét. A peszkateriánus étrend tartalmazhat tejtermékeket és tojást, de ez a személyes preferenciáktól függ.

6. Vegán étrend

A vegán étrend kizárja az összes állati eredetű terméket, beleértve az összes húst és halat, tejterméket és tojást. Egyes vegánok a mézet is kizárják a napi fogyasztásból.

Az etika a fő oka annak, hogy egyes személyek vegán étrendet választanak.

A vegán étrend kizárólag növényi ételeken alapul. Ide tartoznak a gyümölcsök, zöldségek, gabonafélék, diófélék, magvak és hüvelyesek, beleértve a babot, a borsót és a lencsét.

A vegán étrend tartalmazhat növényi alternatívákat a hagyományos állati termékek helyett, például növényi tejet és tejtermékek helyettesítésére, növényi eredetű tojáshelyettesítőket és növényi alapú húspótlókat, például tofu, tempeh, szejtán és jackfruit.

Egy másik megkülönböztetés a vegán étrendben az, hogy hajlamos túlmutatni az élelmiszerválasztáson és az ember mindennapi életén.

Például, ha valaki vegán étrendet követ, kerülheti az állati eredetű összetevőket használó vagy állatokon tesztelt fogyasztási cikkeket – például kozmetikumok, ruházat és cipők vásárlását.

A vegán étrend általában kevés tápanyagot tartalmaz. Ezért az egészségügyi szolgáltatók gyakran azt javasolják, hogy a vegánok vegyenek magukhoz bizonyos vitamin- és ásványianyag kiegészítőket, pl. a B12-vitamint, a vasat, az omega-3 zsírokat, a cinket és így tovább.

ÖSSZEFOGLALÓ

A vegán étrend teljes egészében növényi élelmiszereken alapul, kizárva minden állati eredetű összetevőt. A veganizmus jellemzően túlmutat a tányéron, mellőzve az állati összetevőket használó vagy állatokon tesztelt fogyasztási cikkeket.

Hogyan válasszunk vegetáriánus étrendet?

A vegetáriánus étrend variációjának kiválasztásakor fontos figyelembe venni a fenntarthatóságot, a költségeket és a táplálkozási minőséget.

Továbbá annak figyelembe vétele, hogy melyik variáció felel meg legjobban személyes értékeidnek és céljaidnak, fontos tényező annak meghatározásakor, hogy mennyire lesz fenntartható a számodra.

Ha egy étkezési mód nem illeszthető be racionálisan az életmódodba, és nem igazodik a számodra fontos tényezőkhöz, akkor sokkal nehezebb lesz hosszútávon fenntartani.

A vegetáriánus étrend minden fajtájában az a szép, hogy kísérletezhetsz a különböző variációkkal, és ennek megfelelően módosíthatod, amíg meg nem találod a számodra megfelelőt.

ÖSSZEFOGLALÓ

A vegetáriánus étrendnek számos változata van. A legjobb választás a te személyes céljaidtól és képviselt értékeidtől, valamint attól függ, hogy mennyire fenntartható az étrend a te életmódod szempontjából.

Zárószó

A vegetáriánus étrend elsősorban növényi alapú étrend, amely a variációtól függően engedélyezhet bizonyos állati eredetű termékeket, vagy sem.

A növényi alapú étrend javíthatja az egészséget, segíthet a környezet védelmében és támogathatja az állatok jólétét.

A vegetáriánus étrend változatai kizárják a húst, de tartalmazhatnak tojást, halat, tejtermékeket vagy ezek kombinációját.

A flexitárius étrend a növényi élelmiszerekre összpontosít, de kis mennyiségben tartalmaz állati termékeket, beleértve a húst is.

A vegán étrend egyáltalán nem tartalmaz állati eredetű termékeket, és ez túlmutat az élelmiszereken a mindennapi életmódban és a fogyasztói döntésekben.

A vegetáriánus étrend kiválasztása számos egészségügyi és etikai előnnyel járhat. A számodra legmegfelelőbb étrend olyan tényezőktől függ, mint a táplálkozási minőség, a költség, a könnyű használat és az, hogy mennyire könnyű fenntartani.

Megosztás:
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: pinterest
Megosztás itt: linkedin
nutriti.hu
nutriti.hu

Táplálkozás és életmód magazin

Ez is érdekelhet
Kapcsolódó tartalmak
Ki az a peszkatáriánus és mit eszik?

Ki az a peszkatáriánus és mit eszik?

Vannak, akik úgy döntenek, hogy hozzáadják a halat a vegetáriánus étrendhez, hogy élvezhessék a növényi alapú étrend és a szívre jó hatással bíró egészségügyi előnyeit.