Az időszakos böjt segíthet csökkenteni a gyulladást

nutriti.hu
nutriti.hu

Táplálkozás és életmód magazin

TARTALOM

A kutatók szerint a böjt segíthet csökkenteni a gyulladással összefüggő bizonyos típusú sejteket a szervezetben.

A fertőzés elleni küzdelem egyik módja a gyulladás, de ha túl sokszor és nagymértékben jelentkezik, az különféle betegségekhez vezethet.

Szakértők szerint a gyulladások leggyakoribb okai között van a túl gyakori és túl sok étkezés.

Az időszakos böjt és a hozzá kapcsolódó diéták aranykorukat élik, és nem véletlenül maradtak ilyen népszerűek.

Egy új tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy az időszakos böjt csökkenti a gyulladást, mely állapot különféle betegségekhez vezethet mint például a cukorbetegség, a sclerosis multiplex és a gyulladásos bélszindróma (IBS).

A tanulmány szerint ez a csökkenés a gyulladást okozó sejtek – úgynevezett „monociták” – számának csökkenése miatt következett be a vérben.

A kutatók azt is elmondták, hogy a vérben lévő monociták kevésbé gyulladásosak, mint azoknál az embereknél és egereknél, akiknél nem alkalmazták a szakaszos böjtöt.

A különbség oka nem is az lehet, hogy előnyös éheztetni magunkat, hanem az, hogy az eredeti probléma okozója a túl nagy mennyiségű étel fogyasztása.

„Különösen a nyugati világban az emberek folyamatosan esznek, és ez egy meglehetősen új szokás az emberi evolúció során” – Dr. Miriam Merad, az új tanulmány szerzője és az Icahn Orvostudományi Iskola Precíziós Immunológiai Intézetének igazgatója.

A gyulladás hasznos eszköz, amelyet szervezetünk a fertőzések leküzdésére használ.

Dr. Miriam Merad szerint a gyulladást okozó sejtek jellemző nagy mennyisége inkább ennek a túlevésnek a terméke, mintsem szükségszerűség.

“Arra voltunk kíváncsiak, hogy az általunk normálisnak nevezett monociták száma valóban normális-e? – az igazság az, hogy veszélybe sodor minket… és lehet, hogy szükségtelen, tükrözheti a közelmúltbeli táplálkozási szokásainkat” – mondta Merad. “Valahogy olyan étkezési szokásokat sajátítottunk el, amelyek gyulladásos kockázatot jelentenek.”

Diéta és gyulladás

A tanulmány eredményei megválaszolják, hogyan működik az étrend és a gyulladás közötti kapcsolat.

Az a tanulság, hogy a kevesebb étkezés csökkentheti a gyulladást és az ezzel kapcsolatos problémákat, nem új keletű.

„Folyamatosan túltankolunk, és ez aztán az úgynevezett gyulladásos pályákhoz vezet” – mondta Kristin Kirkpatrick, aki a Cleveland Clinic Wellness Institute wellness-étkezési szolgáltatásait irányítja. “Tehát a szakaszos étkezés korlátozza ezt.”

“Ez nem azt jelenti, hogy az étel nem fontos” – tette hozzá.

Ez csak a mértékletességről szól.

Kirkpatrick azt javasolta néhány ügyfelének, hogy csak a nap bizonyos óráiban egyenek, és kerüljék a cukrokat.

Példaként csak 11 és 19 óra közötti étkezést javasolt, ami némileg alkalmazkodik a cirkadián ritmushoz.

Ez az időkorlátozott étkezés „bizonyítottan javítja a bélrendszer általános egészségét és a mikrobiótát, amiről kimutatták, hogy nagy hatással van az egészségre” – mondta.

Amit a kutatók felfedeztek

Az új tanulmányban az emberi résztvevők valamivel máshogyan viselkedtek.

Az első napon dél és délután 3 óra között nem ehettek, majd aznap este 8 órától, egészen másnap délután 3 óráig. A víz fogyasztása engedélyezett volt.

Mindkét napon 15 órakor vért vettek a fehérvérsejt-szint meghatározásához. A fehérvérsejtek, amelyek egyik fajtája a monociták, a szervezet védelmét jelentik a fertőzésekkel szemben, és jellemzően gyulladásra utalnak.

“Arra használjuk őket, hogy megállapítsuk valakiről, hogy beteg-e. Egy meghatározott referenciatartományon belül normálisnak tartjuk ezt a számot.” – mondta Merad. „Nagyon sok a fertőzésben szenvedők száma. Amit itt láttunk, az a monociták számának nagyon erős csökkenése.”

Más tanulmányok némileg hasonló dolgokat találtak.

A 2013-as tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a 24 óránál hosszabb ideig tartó koplalás csökkentheti a gyulladást azáltal, hogy csökkenti a sejtek oxidatív stresszét.

Egy 2014-es tanulmányban pedig azt találták, hogy mind az időszakos koplalás, mind a váltakozó napi böjt ugyanolyan hatékony, mint a kalóriabevitel korlátozása az inzulinrezisztencia csökkentésében.

Miriam Merad azt reméli, hogy a diéták további vizsgálata az esetleges negatív hatásokat is feltérképezheti.

“És akkor kezdjük igazán megérteni, hogy tudunk-e határozott ajánlásokat tenni a nyilvánosság számára” – mondta.

A böjt legjobb módjai

Ellentétben azokkal a diétákkal, amelyek elhagyják vagy csökkentik bizonyos ételek fogyasztását, az időszakos böjt általában azt jelenti, hogy bizonyos időpontokban nem eszünk.

Ez jellemzően 16-24 órás ételtől való tartózkodást jelent, általában hetente kétszer. A legszélsőségesebb esetben az emberek 48 órán keresztül tartózkodnak az étkezéstől.

„Nagyon divatos az időszakos böjt, de vannak, akik olyan őrült dolgokat csinálnak, mint például, hogy napokig nem esznek” – jegyezte meg Merad.

De nem az a lényeg, hogy abbahagyd az evést.

„Túl sokat és túl gyakran eszünk – határozottan csökkentenünk kell a habzsolást” – mondta.

Megosztás:
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: pinterest
Megosztás itt: linkedin
nutriti.hu
nutriti.hu

Táplálkozás és életmód magazin

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez is érdekelhet
Kapcsolódó tartalmak
Ki az a peszkatáriánus és mit eszik?

Ki az a peszkatáriánus és mit eszik?

Vannak, akik úgy döntenek, hogy hozzáadják a halat a vegetáriánus étrendhez, hogy élvezhessék a növényi alapú étrend és a szívre jó hatással bíró egészségügyi előnyeit.